Støtte til lokale virksomheder i Dragør
Støtte til lokale virksomheder i Dragør
Sidste år inviterede Dragør Erhverv og Dragør Kommune alle interesserede virksomheder i Søvang til en temaaften om Dragør Kommunes erhvervsstrategi. Blandt deltagerne var Culture Me, en webshop med fokus på design og livsstil. Her fik virksomhedens ejere øje på de muligheder, man som virksomhed i Dragør har for sparring, rådgivning og støtte.
Designvarelager i baghaven
I det store villakvarter i Søvang har ægteparret Grith og Lasse Hvidmans webshop, Culture Me, til huse. Webshoppen sælger design- og livsstilsprodukter, håndplukket af parret selv. Lasse og Grith startede webshoppen for omkring tre år siden, fordi de brænder for indretning, design og flotte ting til boligen. De arbejder dog stadig begge fuldtid andetsteds og driver Culture Me i deres fritid. Grundet pladsproblemer har de etableret varelager i baghaven, hvorfra de sender varerne afsted.
En virksomhed med konkrete udfordringer
Efter sparring med erhvervs- og turismechef fra Dragør Kommune, Claus Rex, blev parret sat i kontakt med Væksthus Hovedstaden, som kunne tilbyde dem rådgivning og de helt rigtige kurser. For Lasse og Grith var det en stor hjælp at blive nødt til at sætte ord på, hvad deres udfordringer i virkeligheden var. De nåede dermed frem til, at der var brug at styrket salget online og at de manglede input til marketing, som var en stor udfordring for dem.
”Vi kunne allerede på forhånd hjælpe hinanden til at se på løsninger, men både mødet med Claus Rex og Væksthus Hovedstaden gav os mulighed for at gå mere i dybden med vores problematikker. Grundlaget var der, men snakken hjalp os til at koge det ned til, at vi havde behov for hjælp med markedsføring af Culture Me”, siger Lasse E. Hvidman.
Med værktøjer og sparring omkring hvad der virker for en virksomhed som Culture Me, er Grith og Lasse nu i gang med at udvikle deres marketingstrategi. Dertil har de afgrænset deres målgruppe og tager nu aktivt ud på slotsmesser omkring i Danmark, da de er kommet frem til, at det er her, at deres målgruppe befinder sig.
Folk vil gerne have ting med en historie
”Vi er stadig i en proces, hvor vi er i gang med at finde ud af, hvilke strategier der virker for os og så arbejde derfra. Men vores erfaring er, at folk gerne vil have ting med en historie, og det er fortsat vores udgangspunkt”, siger Grith Passer Hvidman.
Målet er nu, at virksomheden skal kunne blive en fuldtidsbeskæftigelse for den ene del af ægteparret.
”Det er en balancegang at få tingene til at hænge sammen, hvorfor vi også er meget taknemmelige for det input, vi har fået fra Dragør Erhverv og Dragør Kommune. Selvfølgelig er det vores håb, at hele det her kreative hjertebarn kan blive en større del af vores hverdag, og at en af os kan sidde med det fuld tid”, siger Grith Passer Hvidman.
Hver syvende Dragør-virksomhed bor i Søvang
Ved temaarrangementet fandt Grith og Lasse ud af, at der var flere andre selvstændige på deres egen vej – og faktisk er hver syvende virksomhed i Dragør placeret i Søvang. For erhvervs- og turismechef Claus Rex, er behovet for at nå ud til alle hjørner af kommunen stort.
”Dragør Kommune har en vifte af gode tilbud, som langt flere bør have kendskab til. Både Væksthuset og Sparringspartnerne laver virkelig gode rådgivningsforløb, som vi gerne vil videreformidle – og så kan kommunen jo også være med til at løse mange af de lokale problemer, som virksomheder står over for”, siger Claus Rex.
Dragør Erhverv og Dragør Kommune inviterer i øvrigt til arrangement om sparring og iværksætteri i Dragør sammen med Sparringspartnerne den 20. september. Læs mere her.