Fokus på branding af Dragør
Fokus på branding af Dragør
Dragør og Store Magleby har alle muligheder for at øge indtægterne fra erhverv og turisme i de kommende år. Derfor søsætter Dragør Kommune, Dragør Turistråd og Dragør Erhverv nu nye initiativer, der skal fremstille byerne i et attraktivt lys.
Turismen i Danmark vil fortsætte med at have vokseværk i de kommende år. Det forventer de i hvert fald hos VisitDenmark, der spår flotte væksttal for den danske turisme.
Dragør har med sin placering, charme og lange historie store muligheder for at tiltrække sin andel af både danske og udenlandske turister. Det får nu Dragør Kommune, Dragør Turistråd og Dragør Erhverv til at sætte fokus på brandingen af Dragør og Store Magleby som attraktive turistmål.
I foråret igangsatte Dragør Kommune et projekt, der henover sommeren og efteråret skal give Dragør en øget eksponering på web og i lokale og landsdækkende medier. Det vil munde ud i tre PR-aktiviteter, der skal sætte fokus på byens havn, handelsliv og gode håndværkstraditioner. På rådhuset er initiativtageren, Erhvervs- og Turismechef Claus Rex, ikke i tvivl om, at Dragør har potentialet til at tiltrække flere turister og mere aktivitet.
”Dragør er den idylliske og charmerende plet tæt på København. Den er et oplagt turistmål for beboere på Amager og i Hovedstaden, men også for de turister, der har København som hovedmål. Vi skal gøre turisterne opmærksomme på, at Dragør har enormt meget at byde på. En kulturperle, den smukke natur, den hyggelige havn og de mange gode caféer og spisesteder er bare nogle af de ting, som vi kan tilbyde,” siger Claus Rex.
Et stærkt erhvervsliv
Turismen har stor indflydelse på økonomien hos Dragørs restauratører og næringsdrivende. Det er grunden til, at foreningen Dragør Erhverv, som tæller mange af byens virksomheder, har valgt at påtage sig en del af udgifterne. Og det er grunden til, at projektet også har opbakning fra Dragør Turistråd.
”Projektet er det første skridt i en længere proces, der på sigt skal fremhæve Dragør og Store Magleby, både som turistdestination, men også som erhvervsvenlig by med gode muligheder for både shopping og friluftsliv. Vi har et stærkt fællesskab og et dynamisk erhvervsliv i byen,” forklarer formanden for Dragør Erhverv, Rasmus Gundelund Nielsen, og fortsætter:
”Vores håndværkere har enormt meget knowhow om renovering og istandsættelse af gamle bygninger. Det skal vi udnytte, så vi kan få en øget efterspørgsel på deres viden.”
Kommunen, Dragør Erhverv og Dragør Turistråd har i samarbejde med det lokale kommunikationsbureau, Grønbech, allerede afviklet den første PR-aktivitet, der gav Dragør Havn omtale i flere lokalmedier og fagblade. Se et par eksempler på omtalen her:
Grønbech har også tidligere været med til at fortælle gode historier om Dragør uden for kommunegrænsen. Da DR sendte julekalenderen Tidsrejsen i 2014, medførte Grønbechs PR-arbejde mere end 85 omtaler af julemarkedet og Dragør som julekalenderens lyslevende kulisse i radio, tv, aviser, ugeblade og magasiner.