Bliv bedre til at præsentere din virksomhed og ”sælge varen”

Kenneth Johansen lærte os at lave gode præsentationer

Det skete på gå-hjem-mødet hos Hvalsø Ejendomme og Grønbech onsdag den 24. oktober.

Dragør Erhverv havde inviteret Claus Arboe og Kenneth Johansen, som er nogle af de drivende kræfter bag Dragør Rotarys arbejde med Dragørs Iværksætterpris, som uddeles for tredje gang i 2019.

Efter en navnerunde, hvor fremmødte præsenterede sig selv og deres erhverv, fortalte Claus Arboe lidt om Dragør Rotary. Han fortalte om den verdensomspændende forenings etablering i Chicago, ideen om at sætte ”service before self”, og hvordan Dragør Rotary bruger sine kræfter på at have et udvekslingsprogram, der hvert år sender unge mennesker ud i verden og tager imod unge fra andre lande.

Rasmus Nielsen fortalte også kort om Dragør Erhverv og foreningens tilbud om at møde andre, ligesindede erhvervsledere – og som på dette møde: Få ny inspiration til sin egen forretning.

Gode præsentationer
Dernæst fik Kenneth Johansen ordet. Han fortalte, hvor vigtigt det er at have styr på, hvor meget tid man har til at præsentere, så man kan fordele tiden godt.

Dernæst øste han ud af sine erfaring med præsentationer. Han har været international salgschef i mange år og arbejder i dag for et firma, der laver hjerteklapper. Derfor rejser han rundt og præsenterer produktet til en af de mest kræsne faggrupper i hele verden: Læger.

Ifølge Kenneth er der tre gode grunde til at forberede sine præsentationer:
– Påvirke kundens beslutning i en konkurrencesituation
– Hold dig på sporet, så du husker alt
– Imødekommer kundens forventninger, og præsenter hvad kunden kan forvente

Kenneth eksemplificerede opbygningen af en god præsentation fra en situation, hvor han skulle sælge en rejse til sine fodboldkammerater. Den gode præsentation omfatter, at man:
– Husker et program
– Har styr på hvem dit publikum er, hvem der vil have hvad, dit salgsargument skal ramme alle sammen
– Kommer med visuelt stof
– Imødegår alle de ting, som ens publikum kan have af bekymringer og indvendinger

Når præsentationen er på plads, skal du også huske at:
– Se præsentabel ud, kende sin målgruppe og have styr på rummet og på teknikken,
– Øves sig i sin ”Elevator pitch”
– Bruge og skabe billeder, fx ved at tage forskellige ting med, der kan skabe opmærksomhed, bruge grafik og videoer, fange folks opmærksomhed
– Bruge sin krop og stemme
– Involvere deltagerne

Kenneth havde også 10 ting med, som du absolut ikke skal gøre:
– Mød aldrig uforberedt op
– Glem aldrig din målgruppe
– Gå aldrig i gang med et oplæg uden at have sat scenen
– Glem aldrig at være på niveau med målgruppen
– Tag aldrig dine private problemer med i rummet
– Ignorer aldrig dit publikum og dets reaktioner
– Kom aldrig med undskyldninger for ikke at være forberedt
– Lyv aldrig og tal aldrig dårligt om en konkurrent
– Hav aldrig mobil tændt eller hænder i lommerne
– Ignorer aldrig dine dårlige vaner

Han opsumerede afslutningsvis trækkene i den gode præsentation, som:
– Fanger alle folk i den første del af salgstalen
– Kommer med noget baggrundsviden (historie om firmaet eller produktet)
– Har det tekniske og baggrundsstof klar, hvis det efterspørges
– Fortæller om resultater
– Giver et ”summary” til sidst

Efterfølgende var der en god debat og hyggeligt samvær for deltagerne. Herunder finder du billeder fra arrangementet.
Klik på billedet for at se det stort: