Medieomtale til Dragørs erhverv og turisme

Medieomtale til Dragørs erhverv og turisme

Dragør Kommune, Dragør Erhverv og Dragør Turistråd har i et succesfuldt PR-projekt sat fokus på byens håndværkere, detailhandel og turisme. Tre vigtige emner for kommunens fortsatte fremdrift.

Dragørs position som Københavns baghave på kanten af Øresund kan udnyttes til at tiltrække yderligere turisme, ligesom der for kommunens lokale håndværkere ligger et stort forretningsmæssigt potentiale i deres viden og erfaring indenfor vedligeholdelse og restaurering af ældre eller fredede bygninger. Begge emner var en del af et PR-projekt, som Dragør Kommune søsatte i slutningen af foråret.

I forbindelse med Havnens Dag i foråret, blev den første PR-aktivitet gennemført for at sikre opmærksomhed omkring Dragør som et godt sted at nyde frisk luft og aktiviteterne på og omkring havnen. Senere er ombygningen af taget på Dragør Bio brugt som eksempel på, hvordan Dragørs mange fredede bygninger er med til at fostre en stand af håndværkere med helt særlige kompetencer.

Når juleræset er overstået, sætter den sidste PR-aktivitet spot på de gode shopping-oplevelser, som findes i Dragør.

Bag PR-projektet står Dragør Kommune, Dragør Erhverv og Dragør Turistråd. I alt har de to første PR-aktiviteter ført til 20 artikler i lokalaviser og fagblade. Samlet set har historierne nået mindst 400.000 læsere, og det glæder Erhvervs- og Turismechef i Dragør Kommune, Claus Rex:

”Det er første gang, at vi har forsøgt os med branding af denne type, og vi er meget tilfredse med resultaterne. Et øget mediefokus på Dragør vil udmønte sig i mere handel og turisme. Jeg kan godt forestille mig, at vi forsøger os med et lignende projekt senere i 2017.”

Fokus på byens håndværkere
Pengene til PR-aktiviteterne er fundet hos Dragør Kommune og Dragør Erhverv, der gerne giver en hjælpende hånd med at synliggøre kommunens håndværksbranche, detailhandel og rekreative aktiviteter.

Dragør Erhverv har længe arbejdet for samarbejde og konstruktiv dialog blandt byens håndværkere.

”Dragør Erhverv sætter mange initiativer i verden og prøver at trykke kommunen lidt på maven. De lokale håndværkere får nu igen lov til at byde på lokale opgaver, og jeg synes bestemt, at Dragør Erhverv har været med til at presse på i den forbindelse,” siger John Flindt, der er ejer tømrervirksomheden Flindt & Pedersen og bestyrelsesmedlem i Dragør Erhverv.

Flindt & Pedersen arbejder i øjeblikket med etableringen af nye toiletter på Dragør Havn. En opgave de vandt i udbud. Også en anden kommunal opgave har John Flindt budt på for nylig, men i dette tilfælde gik opgaven til en anden lokal håndværker. Det generer dog ikke håndværksmesteren:

”Kommunen har valgt at lytte til os, så opgaver med vedligeholdelse igen bliver udbudt lokalt. Byens håndværkere skal ikke have noget forærende, men vi vil have lov at byde på opgaverne. Det får vi i et vist omfang nu. Derudover fokuserer vi på at få yderligere opgaver udenbys,” forklarer John Flindt.

Opbakning til lokale
På rådhuset i Dragør er erhvervs- og turismechef Claus Rex ikke i tvivl om potentialet i Dragørs erhvervsliv. Sammen med Dragør Erhverv, Dragør Turistråd og andre lokale foreninger kan Dragør Kommune fungere som samlingspunkt for et dialogbåret og initiativrigt erhvervsliv.

”Vi skal skabe gode betingelser for Dragørs erhvervsliv og turisme. Det er grunden til, at kommunen sammen med Dragør Erhverv og Dragør Turistråd har sat yderligere fokus på at gøre Dragør mere kendt for sine rekreative kvaliteter, charmerende shopping og dygtige håndværkere,” siger erhvervs- og turismechef Claus Rex og bliver bakket op af John Flindt:

”Vi er nødt til at bakke op omkring de lokale. Vi skal stå sammen og hjælpe hinanden. – både håndværkerne, detailforretningerne og alle andre aktører. Jeg er glad for, at kommunen, turistrådet og Dragør Erhverv har forsøgt at sætte mere fokus på det,” siger John Flindt.